• شنبه تا چهارشنبه 8 تا 15
اریس بار

09939110499

info@erisbar.com

تهران

ایران تهران

قوانین حمل بار ترافیکی

قوانین حمل بار ترافیکی

قوانین حمل بار ترافیکی

قوانین حمل بار ترافیکی

قوانین حمل بار ترافیکی شامل چند ماده و تبصره‌هایی می‌باشد که شرکت‌های حمل و نقل مربوطه و راننده‌ها باید آن‌ها را فرا بگیرند و رعایت کنند. بار ترافیکی به کالا‌هایی که وزن و ابعاد آن‌ها بیش از حد معمولی باشد گفته می‌شود. این بار‌ها در اندازه و مشخصاتی هستند که با داشتن آن‌ها مشمول مقررات و قوانین می‌شوند. طبق قوانین برای حمل بار ترافیکی ساعت مشخصی اعلام شده است و راننده نیم ساعت پس از طلوع آفتاب باید حرکت کند. همچنین خودرو‌ها و جاده‌های مبدأ تا مقصد قبل از حرکت باید بررسی شوند. برای شروع حرکت شرکت‌ها باید پروانه‌ی عبور دریافت کنند تا اجازه‌ی فعالیت داشته باشند. در این مقاله با قوانین حمل بار ترافیکی بیشتر آشنا خواهید شد.

بیشتر بخوانید: بار ترافیکی چیست؟

حمل بار ترافیکی

بار ترافیکی به بارهایی گفته می‌شود که اوزان و ابعاد آن‌ بیشتر از حد متعارف باشند. این کالا‌ها را با خودروهای باربری معمولی نمی‌توان حمل کرد. بار ترافیکی می‌تواند بسیار سنگین باشد و یا حجم بزرگی داشته باشد در هر صورت در گروه کالا‌های غیر متعارف دسته بندی می‌شود. بار ترافیکی با خودروهایی مانند کمرشکن، بوژی و تریلی کفی حمل می‌شود. بوژی کالاهای بسیار سنگین و تا وزن ۹۶ تن را می‌تواند حمل کند. برخی شرکت‌های حمل و نقل خصوصی و یا وابسته به دولت تأسیس شده‌اند که کار آن‌ها حمل بار توسط خودرو‌ها به نقاط مختلف کشور می‌باشد. آن‌ها باید برای شروع فعالیت از وزارت راه و اداره‌ی کل ایمنی و ترافیک مجوز داشته باشند. همچنین شرکت‌ها برای کسب اجازه‌ی فعالیت در این حیطه باید در آزمون قبول شوند. حمل بار ترافیکی در ایران شامل یکسری قوانین می‌باشد که توسط رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل باید رعایت شوند.

حمل بار ترافیکی

صدور پروانه حمل بار ترافیکی

برای صدور پروانه ترافیکی یکسری شرایطی لازم می‌باشد. وضعیت جاده‌های مورد استفاده‌شده برای هر سفر باید بررسی شود. صدور پروانه برای جلوگیری از اختلال تردد در جاده‌ها، حفاظت از راه‌ها و حفظ نکات ایمنی حمل کالا لازم می‌باشد. همچنین طول، عرض و ارتفاع بار در نظر گرفته‌می‌شود. پروانه‌ی عبور برای کالا‌هایی که عرض ۵ متر، طول ۳۰ متر و وزن بیش از ۹۶ تن نداشته باشند صادر می‌شود. برای گرفتن این گواهی مشخصات خودرو، بار و بارنامه‌لازم می‌باشد. برای اینکار نماینده شرکت حمل و نقل به اداره ایمنی راه و ترافیک باید مراجعه‌کند و مدارک خواسته شده‌را ارائه دهد. مدارک در سیستم مربوطه این اداره ثبت می‌شود و سپس نماینده شرکت با دریافت فیش هزینه‌ها را پرداخت می‌کند و مجوز عبور صادر می‌شود. پروانه صدور اغلب برای هر سفر گرفته‌می‌شود و برای شروع حرکت لازم می‌باشد.

دیگران خوانده‌اند: بار ترافیکی

صدور پروانه حمل بار ترافیکی

قوانین حمل بار ترافیکی

قوانین حمل بار ترافیکی شامل چند ماده و تبصره می‌باشد که توسط شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان باید رعایت شوند.

  • نکته‌ی مهم: وسایل نقلیه‌ای که وزن و ابعاد کلی آن‌ها قبل از بارگیری و بعد از آن از ابعاد زیر بیشتر باشند باید قوانین حمل بار ترافیکی را رعایت کنند.

ارتفاع: ۵/۴ متر

عرض: ۶۰/۲ متر

وزن: ۴۰تن

طول کامیون دو محور ۱۰متر

کامیون با یدک ۱۲ متر

تریلی ۴محور بیش از ۵/۱۶ متر

تبصره: خودروهایی هستند که تحت هیچ شرایطی اجازه‌ی تردد در جاده‌ها را ندارند.

قوانین حمل بار ترافیکی

ماده‌ی ۱از قانون حمل بار ترافیکی

ماده اول این قانون مربوط به سرعت بار ترافیکی است که از جمله مهم‌ترین بخش آن می‌باشد. رعایت سرعت مجاز از تصادفات احتمالی جلوگیری می‌کند.

  • سرعت مجاز بار ترافیکی با طول ۲۰ متر و عرض ۶/۲ الی ۳ متر ۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.
  • سرعت مجاز بار ترافیکی با طول ۲۰ تا ۳۰ متر و عرض ۳ تا ۴ متر ۴۵ کیلومتر بر ساعت است.
  • سرعت مجاز بار ترافیکی با طول بیش از ۳۰ متر و عرض بیش از ۶ متر ۴۰ کیلومتر بر ساعت است.
  • بار ترافیکی با وزن کل ۴۰ الی ۶۲ تن سرعت مجاز ۶۰ کیلومتر بر ساعت، ۶۲ تا ۹۶ تن ۴۵ کیلومتر بر ساعت و بیش از ۹۶ تن ۳۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد.
  • بار ترافیکی با ارتفاع ۵/۴ تا ۵ متر سرعت مجاز ۶۰ کیلومتر بر ساعت، ۶ الی ۵ متر ۴۵ کیلومتر و بالاتر از ۶ متر ۴۰ کیلومتر

جهت مطالعه: محموله ترافیکی چیست؟

ماده‌ی ۱از قانون حمل بار ترافیکی

ماده ۲ قوانین حمل بارترافیکی

شرکت‌هایی که می‌خواهند در زمینه‌ی بار ترافیکی فعالیت کنند باید مجوز‌های لازم را کسب کرده باشند. سازمان حمل و نقل و پایانه کشور با اعلام به شرکت‌ها در مورد چگونگی حمل بار، دستورالعمل‌ها و قوانین مربوطه از آن‌ها آزمون می‌گیرد. شرکت‌ها باید در آزمون ۸۰ درصد نمرات را بدست آورند و مجوز فعالیت را کسب کنند.

ماده‌ ۳

شرکت‌های حمل و نقل ترافیکی لازم است مقررات عمومی حمل بار ترافیکی را رعایت کنند. علاوه‌بر‌این شرکت‌ها باید همه‌ی قوانین و ضابطه‌های محموله را در هر بار به‌صورت مهر شده‌به راننده و یا مدیر مسائل فنی تحویل دهند.

 تبصره1: اگر صفحات فرم کافی نباشد باید برای هر قسمت از مسیر پروانه‌ی جداگانه صادر کنند.

تبصره2: اگر فن آوری پیشرفته‌ای وجود دارد که در زمینه‌ی حمل و بار و در طول مسیر می‌تواند کمک کند لازم است به‌کار گرفته‌شود.

ماده‌ی ۴ قوانین حمل‌بار

این ماده از قوانین حمل بار مربوط به وضعیت جاده و خودرو می‌باشد. برای شروع حرکت وضعیت جاده از مبدأ تا مقصد باید بررسی شود. جاده باید سالم باشد و بار مورد نظر به سلامتی بتواند روی آن حرکت کند. اگر در مسیر پل وجود دارد کهنه بودن و تحمل بار آن باید مشخص شود. علاوه بر این خودروی مورد نظر از نظر فنی، سوخت، سالم بودن و عوامل مختلف لازم است مورد بررسی قرار بگیرد. خودرو بار ترافیکی تا مقصد باید با توان بالا بار را حمل کند.

مطالعه بیشتر: بار فله چیست؟ 

ماده‌ی ۴ قوانین حمل‌بار

ماده‌ی ۵

خودروی بار ترافیکی نیم ساعت پس از طلوع آفتاب باید شروع به حرکت کند و نیم ساعت قبل از غروب آفتاب حرکت آن متوقف شود. این قانون برای جلوگیری از خطرات احتمالی برای راننده، خودرو، جاده و اشیاء محیط اطراف پیش بینی شده‌است.

تبصره1: اگر عرض محموله بیشتر از ۳متر، طول کل از ۱۹متر و وزن کل آن از ۴۰تن و ارتفاع آن بیشتر از ۴/۸۰تن نباشد در شب می‌تواند جابه‌جا شود. در مسیر محدودیت ارتفاع کمتر از ۴/۸۰ وجود نداشته باشد تا خودرو بتواند در شب کار کند.

تبصره2: شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند در شهرهایی که در روز‌ها محدودیت حرکت به‌خاطر پل‌ها، کنار گذر‌ها و سایر عوامل وجود دارد محموله را شب حرکت دهند. هنگام حرکت خودرو باید بین ساعت ۱۲ شب تا ساعت ۵ صبح باشد.

شرکت اریس بار در زمینه حمل و نقل فعال می‌باشد. باربری ما با داشتن سابقه درخشان در حیطه حمل کالاها، بار مشتریان را در سریع ترین زمان و به‌صورت ایمن به مقصد مورد نظر میرساند. شما می توانید برای دریافت بهترین خدمات ما با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09939110499

جستجو




دسته بندی




مقاله های ما




نظر




ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بیست − 4 =

02147620477