• شنبه تا چهارشنبه 8 تا 15
اریس بار

09939110499

info@erisbar.com

تهران

ایران تهران

بار ترافیکی چیست؟

بار ترافیکی چیست؟

بار ترافیکی چیست؟

بار ترافیکی چیست؟

بار ترافیکی چیست؟ در پاسخ باید گفت باری که عرض و طول آن بیش از حد مجاز باشد و از خودروهای باربری بزرگ بیرون بزند بار ترافیکی نامیده می‌شود. آن‌ها اندازه‌ی متعارفی ندارند که با خودروی معمولی انتقال یابند. بار ترافیکی در انواع سنگین، سبک و عادی تقسیم بندی می‌شود، بار‌های سنگین با بوژی‌ها حمل می‌شوند. کالاهایی مانند سازه‌های فلزی، لودر‌ها و کانکس‌ها بار ترافیکی دارند و با خودروهای مناسب به مقصد مورد نظر انتقال می‌یابند. برای شروع حرکت خودروهای بار ترافیکی مجوز عبور لازم است تا گرفته شود این بار‌ها باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند تا اجازه‌ی حرکت داشته باشند. در ادامه‌ی مقاله بار ترافیکی و مباحث مربوطه به آن را بیشتر بررسی خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: بار ترافیکی

بار ترافیکی چیست؟

بار ترافیکی به بار‌هایی گفته می‌شود که طول و عرض آن‌ها بیش از حد مجاز باشند و از خودرو‌ها بیرون بزنند. در واقع این بار‌ها اندازه‌ی متعارفی ندارند و برای حمل آن‌ها از خودر‌و‌های باربری معمولی نمی‌توان استفاده کرد. چون خودروهای باربری نمی‌توانند وزن آن‌ها را تحمل کنند. اگر عرض بار بیشتر از ۶۰/۲ و ارتفاع آن از ۳ متر بیشتر باشد محموله ترافیکی نامیده می‌شود. کالاهایی که از این طریق نقل و انتقال می‌یابند نباید بیش از ۹۶ تن وزن داشته باشند. بار‌های ترافیکی ممکن است سطح بزرگ و یا حجم بسیار سنگین داشته باشند. برای حمل کالا‌های سنگین و فوق سنگین خودروی مناسبی انتخاب می‌شود. خودروهایی مانند بوژی و کمر شکن در حمل کالا‌های سنگین بکار می‌روند.

بار ترافیکی چیست؟

کدام خودرو‌ها در حمل بار ترافیکی استفاده می‌شوند؟

خودروهایی که برای حمل کالا‌های سنگین بکار می‌روند دارای ده‌ها چرخ می‌باشند و مخصوص این کالا‌ها ساخته شده‌اند. خودرو‌های تریلی کفی، کمر شکن و بوژن از جمله خودروهای معروفی می‌باشند که در حمل کالا‌های سنگین بکار می‌روند.

  • تریلی کفی: تریلی کفی از خودروهای کمرشکن کوچکتر می‌باشند و اندازه‌های آن‌ها متفاوت است. طولانی‌ترین تریلی کفی حدود ۱۴ متر است. کالاهایی که با تریلی کفی قابل حمل نیستند با کمرشکن انتقال داده می‌شوند.
  • کمرشکن: این نوع خودروهای باربری دارای طول ۸ الی ۱۸ متر و عرض ۲/۶ تا ۳ متر هستند. خودرو‌های کمرشکن وزن ۱۶ الی ۳۶ تن را می‌توانند با خود حمل کنند. کمر شکن برای انتقال یا حمل ابراز آلات مربوط به راه سازی بکار می‌رود. همچنین خودروهای سنگین مانند لودر و سایر دستگاه‌های سنگین را می‌توان با آن حمل کرد.
  • خودروی بوژی: خودروی بوژی بزرگ‌تر و قدرتمندتر از کمرشکن و تریلی کفی می‌باشد. کالاهای سنگینی که با کمرشکن حمل نمی‌شوند با بوژی نقل و انتقال می‌یابند. خودرو‌های بوژی دارای طول متغیر هستند و می‌توان طول آن‌ها را افزایش یا کاهش داد. عرض بوژی حدود ۳ متر است. خودروی بوژی می‌تواند کالایی با حدود ۹۶ تن وزن را حمل کند.

دیگران خوانده‌اند: بار فله چیست؟

کدام خودرو‌ها در حمل بار ترافیکی استفاده می‌شوند؟

چه کالاهایی دارای بار ترافیکی هستند؟

کالاهایی که دارای بار ترافیکی هستند تعداد زیادی می‌باشند. این کالا‌ها بسیار سنگین می‌باشند و با خودروهای معمولی حمل نمی‌شوند. قطعات نیروگاهی، دستگاه‌هایی مانند لودر، بیل مکانیکی، گریدر، بلدوزر، غلتک، خانه‌های کانکسی، قطعات صنعتی بزرگ، دستگاه‌های حفاری، سازه‌های فلزی، ساید بوم و فینیشر، پایه‌های فلزی بلند، ستون‌های بلند و…

بار ترافیکی چیست؟ انواع بار ترافیکی

بار ترافیکی در انواع سنگین، عادی و سبک تقسیم بندی می‌شود که هر کدام با خودروهای متفاوتی نقل و انتقال می‌یابند.

  • بار ترافیکی سنگین: این نوع کالا‌ها ارتفاع بزرگ و وزن سنگینی دارند که از بوژی برای حمل آن‌ها استفاده می‌شود. این کالا‌ها با کمر شکن قابل حمل نیستند. همان طور که قبلاً هم اشاره‌شده بوژی‌ها تا وزن ۹۶ تن را می‌توانند حمل کنند.
  • بار ترافیکی عادی: این نوع بار‌ها را با کمرشکن به مقصد مورد نظر انتقال می‌دهند چون تریلی کفی برای حمل آن‌ها مناسب نیست.
  • بار ترافیکی سبک: این نوع کالا‌ها دارای حجم بزرگی هستند اما وزن آن‌ها سبک می‌باشد. بار ترافیکی سبک با محموله‌های معمولی بسیار متفاوت می‌باشد و برای حمل آن‌ از تریلی کفی استفاده می‌شود. همچنین کالاهایی که دارای طول ۴ متر و ۱۰ تن وزن می‌باشند سبک هستند و حمل آن‌ها با کمرشکن به صرفه‌تر نخواهد بود.

جهت مطالعه: محموله ترافیکی چیست؟

چه کالاهایی دارای بار ترافیکی هستند؟

ویژگی‌های بارترافیکی

کالا‌هایی که توسط خودروهای سنگین نقل و انتقال می‌یابند دارای ویژگی‌های خاصی هستند.

  • وزن کالا‌ها لازم است تا حد امکان بیش از ۴۰ تن باشد.
  • کالاها باید عرض ۲/۶۰ و ارتفاع ۴/۵۰ داشته باشند.
  • طول کالا‌ها یا محموله‌ها از خودروی باربری بیرون زدگی داشته باشند.
  • کالاها برای حمل بار با خودروی مورد نظر مشکلی نداشته باشند.

صدور مجوز برای عبور بار ترافیکی

مجوز حرکت خودرو‌های دارای بار سنگین از اداره کل ایمنی و ترافیک کالا گرفته‌می‌شود. برای حمل بار باید وزارت راه هم اجازه دهد. برای صدور مجوز خودروی دارای محموله نباید بیش از ۹۶ تن وزن داشته باشد. همچنین همه‌ی شرایط خودرو و بار آن باید مهیا باشد تا مجوز صادر شود. برای مثال حرکت بار نباید باعث ایجاد اختلال در تردد سایر خودرو‌ها شود. علاوه بر این راه‌ها و جاده‌هایی که قرار است بار ترافیکی حرکت کند نباید دچار خسارت شوند. برای دریافت مجوز نماینده‌ی شرکت باربری با مدارک لازم باید به اداره مراجعه کند. ثبت اطلاعات از طریق سیستم و به‌صورت اینترنتی انجام می‌گیرد. اطلاعات و مشخصات بار در سیستم ثبت شده‌و هزینه‌های مربوطه‌پرداخت می‌شود. در آخر مجوز عبور بار ترافیکی صادر می‌شود.

بیشتر بدانید: عامل های موثر در باربری  و حمل و نقل

صدور مجوز برای عبور بار ترافیکی

نکاتی درباره‌ی حمل بارترافیکی

برای حرکت خودرو‌های حامل کالاهای سنگین باید جاده‌ها بررسی شوند. پل‌هایی که در مسیر قرار دارند آیا می‌توانند وزن مورد نظر محموله را تحمل کنند؟ ممکن است در اثر بی توجهی و وزن سنگین کالا‌ها پل‌ها در کل خراب شوند. برای مثال اگر کالا لودر  است و بار را زیاد سنگین کرده‌است قبل از رسیدن به پل باید آن را پیاده‌کرده‌و به تنهایی از روی پل حرکت دهند. در ادامه دوباره آن را در خودروی باربری می‌توانند قرار دهند. کالاهای دارای بار ترافیکی در خودرو باید ایمنی کامل داشته‌باشند و محکم بسته‌شوند. برای اینکه کالاها در اثر افتادن‌از خودرو به سایر خودروهای جاده‌و ابزار آلات خسارت‌های سنگینی ممکن است وارد کنند. همچنین سرعت این خودرو‌ها باید تنظیم شود معمولاً سرعت آن‌ها بسته‌به نوع جاده‌و بار باید بین ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر در ساعت باشد.

بیمه نامه بارترافیکی

بار ترافیکی بیشتر از انواع دیگر کالاها ممکن است دچار خسارت شود. خسارت ناشی از این نوع کالا‌ها به‌علت وزن سنگین و قیمت بالای آن‌ها بسیار زیاد می‌تواند باشد. بنابراین بیمه نامه برای این نوع کالا‌ها ضروری می‌باشد. بار ترافیکی همواره‌به نقاط مختلف کشور انتقال داده‌می‌شود چون ساخت و ساز همچنان ادامه‌دارد. بیمه نامه بار ترافیکی باعث می‌شود صاحبان آن‌ها بدون نگرانی بار خود را به مقصد مورد نظر انتقال دهند.

شرکت اریس بار در زمینه حمل و نقل فعال می‌باشد. باربری ما با داشتن سابقه درخشان در حیطه حمل کالاها، بار مشتریان را در سریع ترین زمان و به‌صورت ایمن به مقصد مورد نظر میرساند. شما می توانید برای دریافت بهترین خدمات ما با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09939110499

جستجو




دسته بندی




مقاله های ما




نظر




ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

9 + هجده =

02147620477