• شنبه تا چهارشنبه 8 تا 15
اریس بار

09939110499

info@erisbar.com

تهران

ایران تهران

حمل و نقل دریایی کالا

حمل و نقل دریایی کالا

حمل و نقل دریایی کالا

حمل و نقل دریایی کالا

حمل و نقل دریایی کالا به جابجایی یا نقل و انتقال کالا به وسیله‌ی کشتی و قایق از مبدأ به مقصد گفته‌می‌شود. ایران از نظر حمل کالا‌های دریایی دارای موقعیت بهتری می‌باشد چون دارای بنادر مهمی مانند انزلی و امام خمینی است. برخی بنادر در سطح بین المللی مشهور هستند و کشور‌های مختلف کالاهای خود را از آن‌ها عبور می‌دهند.

روش حمل بار از طریق دریا به روش مستقیم و غیر مستقیم انجام می‌گیرد که روش مستقیم سریع‌تر می‌باشد. برای حمل بار از کشتی‌های متناسب با کالا‌یی خاص استفاده می‌شود برای مثال کشتی سوخت متناسب با نفت و گاز می‌باشد و برای این منظور ساخته شده‌ است. در این مقاله روش‌های حمل بار دریایی، مزایا و موقعیت حمل بار دریایی ایران را بررسی خواهیم کرد.

منظور از سیستم های حمل و نقل انواع وسایل نقلیه مانند کامیون، تریلی، ترانزیت، قطار، هواپیما و کشتی می باشد. نوع باری که هر وسیله نقلیه ای قادر به حمل و جابه‌جایی آن می باشد از لحاظ اندازه، وزن، تعداد و غیره متفاوت است.برای آشنایی بیشتر با این محصول به مقاله ” آشنایی با انواع سیستم های حمل و نقل “ مراجعه کنید.

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی چیست؟

حمل و نقل دریایی به انتقال کالا، فرد و سایر موجودات از مبدأ به مقصد گفته می‌شود که از روی آب انجام گرفته باشد. برای این هدف از کشتی، قایق و دیگر شناور‌ها استفاده می‌شود. آب‌ ممکن است دریا، دریاچه، اقیانوس، رودخانه و کانال باشد. حمل و نقل دریایی برای جابجایی‌های بین المللی بهترین روش می‌شود چون حجم زیادی از کالاها را با استفاده از این روش می‌توان جابجا کرد. در دنیا بیش از ۹۰ درصد جابجایی‌ها‌ی بین المللی از راه دریا انجام می‌گیرد.

سابقه‌‌ی انتقال کالا‌ها از طریق دریا به حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد. مردمان نسل‌های گذشته از طریق کشتی‌هایی که توسط آب حرکت می‌کردند کالاها را به مقصد مورد نظر می‌رساندند. امروزه برای این منظور کشتی‌های عظیم الجثه‌ای ساخته شده است که قادر به حمل ۵۰۰۰۰۰ تن کالا می‌باشند. تجارت دریایی برای کسانی که به آب‌ها دسترسی دارند بسیار پرسود می‌باشد. بازرگانان می‌توانند از موقعیت آب‌ها و دریاها برای نقل و انتقال کالا‌ها استفاده کنند.

موقعیت جغرافیایی ایران از نظر نقل و انتقال دریایی

ایران یکی از مهم‌ترین کشور‌هایی است که به آب‌ها دسترسی دارد و در آن بنادر بسیار مهمی قرار گرفته‌است. کشور ما در نقشه از  شمال و جنوب به دریا‌ها و دریاچه‌ها وصل است. بندر انزلی و بندر نوشهر از مشهورترین بندرهای شمال کشور می‌باشند که در نقل و انتقال کالا نقش بسیار مهمی دارند. بندر انزلی در سطح بین المللی بسیار معروف می‌باشد برخی کشور‌ها کالاهای خود را از این بندر به کشور ثالث نقل و انتقال می‌دهند. استفاده‌ی کشور‌های خارجی از این بندر برای ایران درآمدزایی بالایی دارد.

بندر انزلی در استان گیلان قرار دارد و از چهار طرف خود دارای مرزهای مشترکی با روسیه، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان می‌باشد. در جنوب کشور بندرهایی مانند چابهار، بندرعباس و امام خمینی معروف می‌باشند این بنادر به آب‌های آزاد دسترسی دارند.  بنادر موجود در جنوب هم مورد توجه کشور‌های مختلف می‌باشند و آن‌ها کار صادرات و واردات خود را از طریق آن‌ها انجام می‌دهند. ایران صادرات بسیاری از کالاها را به اغلب کشورها از قبیل قطر، عمان و هند از طریق آب انجام می‌دهد.

موقعیت جغرافیایی ایران از نظر نقل و انتقال دریایی

انواع روش‌های حمل بار دریایی

حمل و نقل دریایی به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌گیرد که هر کدام شرایط خاص خود را دارند. در روش‌های غیر مستقیم کشتی در میانه‌ی راه متوقف می‌شود و یا ممکن است کالا‌های آن به کشتی دیگری منتقل شوند.

روش مستقیم: در این روش انتقال کالا از مبدأ به مقصد بطور مستقیم انجام می‌گیرد. کشتی یا قایق در مبدأ بارگیری می‌شود و بدون توقف به مسیر اصلی انتقال می‌یابد. مدت زمان انتقال بار در این روش سریع‌تر از سایر روش‌ها می‌باشد.  بازرگانانی که وقت یا زمان برای آن‌ها مهم است معمولاً کالا‌های خود را از این طریق انتقال می‌دهند.

روش غیر مستقیم حمل بار

روش غیر مستقیم حمل بار خود به چند روش تقسیم بندی می‌شود. در این روش کالاها در بین راه ممکن است به کشتی دیگر منتقل شوند و یا از بنادر دیگر برای حمل آن‌ها استفاده شود. روش‌های غیر مستقیم با نام‌های کراس استافینگ، ترانشیپ، چارترینگ، بولک و گروپاژ معروف هستند. اصطلاحات رایجی در سطح بین المللی برای حمل و نقل دریایی رایج است که در گفتار بازرگانان و فعالان این حیطه بیشتر شنیده می‌شود.

  • روش کراس استافینگ: روش کراس استافینگ یکی از روش‌های غیرمستقیم حمل کالا‌های دریایی می‌باشد. در این روش کالاها بین راه توقف می‌شوند و یا به کشتی دیگر انتقال می‌یابند. در بین بنادر مبدأ و مقصد بنادر بین راهی وجود دارند که در جابجایی و حمل کالا به کشتی‌ها کمک می‌کنند. در این روش کشتی بزرگ در کنار کشتی‌های کوچک قرار می‌گیرد تا بار‌های خود را به آن‌ها تخلیه کند.
  • ترانشیپ: روش ترانشیپ یکی از روش‌های غیرمستقیم انتقال کالا از مبدأ به مقصد می‌باشد. در این روش رایج است که کالا‌ها را ابتدا به کامیون و ابزارآلات مشابه بار می‌زنند و سپس در بندر سوار کشتی می‌کنند.
  • روش چارترینگ: این اصطلاح و روش برای کالاهایی بکار می‌رود که بدون بسته بندی می‌باشند و یا حجم بسیار بالایی دارند. در روش چارترینگ کشتی را بطور کامل اجاره می‌کنند تا کالا را حمل کند.
  • بولک: در این روش کالاها بصورت فله‌ای و از طریق کشتی به مقصد مورد نظر منتقل می‌شوند.
  • گروپاژ: در این روش تاجران تصمیم می‌گیرند که کالا‌ها را بصورت جمعی یا و با هم فکری به مقصد مورد نظر انتقال دهند. مالک کشتی بارنامه گروهی برای آن‌ها صادر می‌کند.

روش غیر مستقیم حمل بار

کدام کشتی‌ها در حمل کالای دریایی کاربرد دارند؟

کشتی‌های باربری دریایی ساختار متفاوتی دارند که هر کدام برای حمل کالای خاصی مناسب می‌باشند.

  • کشتی‌های یخچالی: این نوع کشتی‌ها برای حمل مواد غذایی، میوه‌ها، صیفی‌جات و هر گونه غذای فاسد شدنی به کار برده‌می‌شوند. کشتی‌های یخچالی حاوی یخچال و سیستم خنک کننده می‌باشند.
  • کشتی‌های انتقال دام و طیور: این نوع کشتی‌ها برای حیوانات ساخته شده‌اند، موجودات بدون آسیب دیدن به مقصد تعیین‌‌شده انتقال می‌یابند. در این نوع کشتی‌ها محلی برای خوراک و آب خوردن حیوانات وجود دارد و الزامات خاص و مربوطه پیش بینی شده‌است.
  • کشتی‌ها‌ی حمل سوخت: این نوع کشتی‌ها برای انتقال گاز، نفت و کالاهای مشابه به کار می‌روند. کشتی‌ها‌ی سوخت دارای سیستم پمپاژ و تخلیه‌ی نفت و گاز می‌باشند.
  • کشتی‌های رو- رو: این نوع کشتی‌ها برای انتقال وسایل نقلیه از قبیل ماشین‌های سواری، باربری و موتور استفاده می‌شوند. نحوه‌ی ساخت این کشتی‌ها به گونه‌ای است که وسایل نقلیه در داخل آن ثابت می‌مانند و بدون حرکت می‌باشند.
  • کشتی‌های کانتینری و حمل کالا‌های فله: بخش زیادی از کالاها از طریق کشتی‌های کانتینری منتقل می‌شوند. بار در این کشتی‌ها توسط جرثقیل‌ها تخلیه و یا بارگیری می‌شوند. کشتی‌های فله بر برای نقل و انتقال کالا‌های فله استفاده می‌شوند از جرثقیل‌های قاشقی برای بارگیری کالا در این کشتی‌ها استفاده می‌شود.

کدام کشتی‌ها در حمل کالای دریایی کاربرد دارند؟

مزایای حمل و نقل دریایی

حمل کالا‌ها از طریق دریا مزایای زیادی می‌تواند داشته باشد.

  • این روش نسبت به انواع روش‌های حمل کالا برای بازرگان ارزان‌تر در می‌آید.
  • هزینه‌های حمل کالا و سایر موارد معمولاً ثبت می‌مانند و زود تغییر نمی‌کنند.
  • کالاها با حجم زیادی را می‌توان با این روش انتقال داد.
  • جابجایی بار‌های سنگین صنایع مختلف و ساخت و ساز با آن آسان‌تر است.
  • روش ایمنی برای حمل کالا به نقاط مختلف دنیا می‌باشد.

شرکت اریس بار در زمینه حمل و نقل فعال می‌باشد. باربری ما با داشتن سابقه درخشان در حیطه حمل کالاها، بار مشتریان را در سریع ترین زمان و به‌صورت ایمن به مقصد مورد نظر میرساند. شما می توانید برای دریافت بهترین خدمات ما با کارشناسان ما تماس بگیرید.

شماره تماس: 09939110499

جستجو




دسته بندی




مقاله های ما




نظر




ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نوزده − پانزده =

02147620477